DOOR (VAK)SCHOLING KANSARME KINDEREN OPTIMALE KANSEN GEVEN

Er is een groot gebrek aan vakmensen en scholing

In de binnenlanden van de arme deelstaten van India is er een groot gebrek aan vakmanschap. Basisonderwijs is er vaak wel. Onze kinderen (weeskinderen) gaan daar naar een Katholieke school. Maar daarna was er niets. Beperkte mogelijkheden om verder te leren. Een vak leren was er dan ook niet bij. Soms kunnen ze bij iemand in dienst komen die hen zijn eigen 'kunsten' aanleert. Maar dat is al hoogstzelden en meestal van slechte kwaliteit. We zullen actief beleid moeten voeren om jongeren aan te moedigen voor het leren van een echt vak. We willen dat in elk geval doen voor 'onze weeskinderen'. En we willen ook graag dat zij als gezinsfamilie bij elkaar kunnen blijven omdat ze intussen elkaars broertjes en zusjes zijn geworden.

Intussen is in Chintapalli een primaire vakschool begonnen die geaccrediteerd is door de overheid. Onze kinderen zullen waarschijnlijk allemaal naar die die vakschool gaan. Maar die moet betaald worden en wij willen voor onze kinderen heel graag dat vakonderwijs realiseren. Gemiddeld kost een jaar vakonderwijs voor één kind €1.850,-. Dat is in Nederlandse begrippen niet veel geld, maar voor Indiase begrippen heel veel.

Chintapalli is een klein dorp, maar is op zijn beurt weer omringd door vele tientallen gehuchtjes die op 5 tot 10 kilometer rondom gelegen zijn. Dat betekent dat vakmensen die met een goede vakopleiding prima kansen hebben. Dat geldt voor al dit soort dorpen in de 'remote area's.

De drie hoofdopleidingen van deze vakschool zijn toegankelijk voor meisjes en jongens. We willen zeker ook onze 10 meiden stimuleren om zich te ontwikkelen tot een vakvrouw in een beroep waarin ze graag actief willen zijn en waar ze ook talent voor hebben. Vrouwen in India hebben het vaak moeilijk, dat zien we zelfs in het Westen als er weer eens misstanden naar buiten komen. Verkrachtingen zijn, vooral in de steden, aan de orde van de dag. We stimuleren via onze aanwezigheid in dorp, dat vrouwen volwaardige deelnemers zijn van de samenleving. In de praktijk is dat ook zo. Een groot deel van de samenleving in de binnenlanden draait om vrouwen. De regionale overheid en de burgermeester van ons dorpje zijn vrouwen en dat geldt ook voor het schoolhoofd van de St Anna's School, waar onze kinderen hun basis- en middelbaar onderwijs volgen.